Ik heb getwijfeld of ik dit moest delen. Nu niet meer, klaar ermee: als ondernemer maak je fouten. Punt. Als je geen fouten durft te maken, onderneem je te weinig. Maar wat doe je ermee? Hieronder een verhaal over vertrouwen.
Zo was ik al lang in gesprek met een ondernemer in een totaal andere branche. Hij had best goede ideeën over hoe hij voorsprong kon krijgen door inzet van slimme IT. De branche liep best wat achter, dus interessant. Ik was ervan overtuigd dat wij hem konden helpen. We spraken over een mobiele app, hadden zelfs een prototype gemaakt en later over een app die zijn hele primaire proces zou ondersteunen en we spraken zelfs over het samen in de markt zetten van die app in een SAAS vorm.
Investeren in een relatie
In die periode hebben we enkele intensieve proofs of concept gedaan om te zien of we konden brengen wat hij wenste. En iedere keer konden we het groene licht geven. Ik had zelfs een compleet business plan gemaakt. We hadden al veel tijd besteed, dus ik vroeg hem wanneer we nou eindelijk eens stappen zouden gaan zetten. Hij vroeg me nog even geduld.
En toen zei hij: "Sorry, de operatie heeft op dit moment mijn aandacht nodig, ik zet vanuit mij even al onze initiatieven on-hold. Mijn medewerkers komen om in de e-mail en ik heb met een van hen een plannetje gemaakt om met AI de e-mails automatisch te gaan beantwoorden. We krijgen er 400 per dag binnen en het vraagt veel te veel tijd." Enigszins verbaasd reageerde ik dat dat een van onze core skills is.
Nu ging het er eindelijk van komen
Hij legde me uit wat zijn idee was, vroeg me of wij dat konden en hoeveel dat dan zou gaan kosten. Een belangrijke component was het zelflerend vermogen. Ik zag het wel voor me, maar ik kon niet aangeven wat het zou gaan kosten zonder onderzoek.
Ik stelde voor om hem om te draaien: "Wat is het je waard als ik aan al je zojuist genoemde eisen voldoe?". Hij noemde een bedrag en we spraken af dat ik binnen een week zou aangeven of ons dat zou lukken, maar wel onder de voorwaarde dat we de deal dan zouden krijgen. Er kwam een voorzichtig ja met de kanttekening dat de andere aandeelhouders er ook mee zouden moeten instemmen.
We hebben alles op alles gezet om in die korte tijd de oplossing te bedenken, kosten en uren in te schatten en het commercieel gedegen en presentabel te maken voor de rest van het MT. Op de vraag wanneer we een besluit konden verwachten, zei hij 2-3 weken. Het wachten voelde lang en ik kreeg er een slecht gevoel bij. Ik vroeg hem of ik anders in een gesprek met het MT het plan kon toelichten in de hoop om iets meer grip hierop te krijgen.
"We hebben een andere partij gekozen"
Binnen twee weken kreeg ik een telefoontje: "Het spijt me, we hebben voor een andere partij gekozen, want zij hebben het al eerder gedaan." Ik wist niet wat ik hoorde. Er was nooit sprake geweest van een andere partij. En deze bleken ook nog eens net een demo te hebben gegeven. En vergelijkbare prijs, vergelijkbaar vertrouwen. Dus daaraan lag het niet.
Al onze inspanning voor niks, althans, was dat wel zo? Ik had de naam van de concurrent gekregen en heb gedegen onderzoek gedaan. Ja, ze hadden een klant met een oplossing voor automatisch beantwoorde e-mails, maar hier zat geen zelflerend vermogen in. Blijkbaar was dat toch helemaal niet nodig of hebben ze hem dat doen geloven.

Dan gaan we het zelf doen!
Mijn frustratie over dit proces besloot ik om te zetten in iets positiefs: het voornemen om de hele oplossing zelf te ontwikkelen en in de markt te zetten. Niemand bleek deze oplossing met zelflerend vermogen aan te bieden.
We zijn nu enkele maanden verder en met trots kan ik je nu vertellen dat de oplossing beschikbaar is voor installatie en dat onze resultaten echt fantastisch zijn!
Automatische e-mailbeantwoording met zelflerend vermogen en de mogelijkheden om andere kanalen aan te sluiten en de kennis te ontsluiten naar andere systemen. Supertrots, want we brengen echt tijdsbesparing en alles blijft veilig binnen de Microsoft cloud omgeving. Ook ben ik trots op mijn team van De Appmakers. Zonder hen had het nooit zo goed kunnen worden!
Kijk voor meer informatie op onze productpagina!
Met oprechte dank aan deze ondernemer voor de kans om uit frustratie echt te gaan ondernemen. Maar dan wel met klanten waar je op kunt bouwen, net als op ons, want afspraak = afspraak.